26 april 2015

Fiber!

Hej!

Fick Adsl för 12 år sedan och nu är det dags för nästa steg i den tekniska utvecklingen, nämligen fiberanslutning till mitt hus på landet.

I brevlådan hittade jag en folder från Telia med texten "Välkommen till fiberriket" på framsidan. Intressant tills jag läste att det kostade 19 900 kr i anslutningsavgift. Men efter att ha bearbetat detta beloppet i hjärnan under en veckas tid och tänkt för och nackdelar så har jag kommit fram till att det inte är något att tveka om. Telia erbjuder också avbetalning med i princip noll ränta och avgifter under 60 månader på 19 900 kr.

Fiber och 100/100 med 50 tv-kanaler blir faktiskt billigare än mina nuvarande 7/1 med samma tv-kanaler via adsl. Hd-kanaler har jag visserligen även nu men antagligen blir det ännu bättre bild med 100 Mbit in. Upp till 1000/1000 Mbit ska jag kunna få men då till en högre kostnad. En annan fördel är att jag ska kunna titta på en tv-kanal och spela in en annan samtidigt vilket inte är möjligt nu.

Det är Telia som står för fiberanslutningen men sen kan jag välja mellan ett tio-tal operatörer för bredband, tv och bredbandstelefoni och jag kan även välja olika operatörer för de olika delarna. Nu lär det ju bli en operatör för de brukar ha paketerbjudande.

Så så är det. Mitt gamla hus kommer åtminstone stiga i värde med fiber indraget. Inte för att jag har några planer på att flytta härifrån men ändå!

Huset mitt i vinterskrud!

1 kommentar: