26 april 2015

Detta med min Saab!

Hej!

Jag har haft Saabar i mängder men aldrig en 9-5:a förrän i höstas då jag köpte en välvårdad från 1999 för 12 000 kr hos en mindre bilhandlare. Väl medveten om att turbon hade sett sina bästa dagar då den smårök lite.

Någon dag senare rasade turbon och jag köpte en ny ickeoriginal och höll på en dag med att montera den. Vevhusventilationen uppgraderade jag också.Sen gick bilen som ett skott igen men kunde gå ännu fortare med mjukvarutrim. Beställde steg 1 från Maptun på nätet och fick hem en liten låda och en sladd att koppla mellan lådan och bilens OBD2-uttag.

25 min tog programmeringen och sen hade jag ökat från 280 Nm till 380 Nm och från 170 hk till 235 hk. Bara mjukvara som sagt och ingenting är bytt i bilen. Bilen drar iväg nu och speciellt i högre farter där vridmomentet finns i massor! Automatlådan är ju bara så skön till en vridmomentstark bil för börjar turbon ladda så laddar den även under växlingarna till skillnad från en bil med manuell låda som klipper vridmomentet när kopplingen trycks ner.

Nu efter 1000 mil så klagar jag inte alls på bilen. Den har nu passerat 23 000 mil och bara fungerar. T o m ac:n verkar kyla efter att jag "fulfyllt" anläggningen lite grann. Biltema har i sitt sortiment något som kallas kylspray som används till att kyla kretskort eller något liknande. Det fina med sprayburken är att den innehåller 100% R134 som används i ac-anläggningar.

Läckagetätare och miljövänlig gas finns i kit hos envirosafe.se. Rekommenderas om du inte har megaläckage vilket man faktiskt inte brukar ha. Kitet kostar 600 kr och ac-firmorna får inte se mina pengar... ;)

Nedan lite bilder.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar