15 januari 2013

Nytt år och nya besvärligheter

Hej!

Anledningen till de få inläggen här på bloggen är att responsen på vad jag skriver blir mer direkt på t ex. Facebook. Tänker dock skriva lite mer här under 2013.

Nytt år ja... det blir väl vad det blir med detta året. Själv har jag inga jättestora förväntningar utan det blir säkert bra när året är till ända. Håller man förväntningarna låga så blir det desto trevligare när det händer något kul! :)

Just nu har jag semester en vecka bara (?) för att kunna kasta en känga åt mina kollegor på Nobina som många hade semester under jul och nyår. Nu kan de gå upp tidigt i många minusgrader medan jag går upp när jag vill och inte behöver gå ut genom ytterdörren och se snön som fallit.

Sitter med mina Win 8-datorer och trivs rätt bra med detta operativsytemet som dock delar användarna (och andra som bara ska gnälla för gnällandets skull) i två läger. Tycker det är lite trångsynt att tro att ett nytt Windows ska fungera exakt som det äldre Win 7. Öppna ögonen och upptäck det nya men tröttnar du så återgå till det gamla vanliga skrivbordet, valet är ju fritt!

Vill du inte se den nya startskärmen så köp och installera Start8 (35 kr) som gör att du återfår startknappen längs ner till vänster på skrivbordet. Programvaran fungerar utmärkt tycker jag själv men ändå är jag där i det nya gränssnittet ibland för jag är som jag är, nyfiken i en strut och t ex. Internet Explorer 10 i det nya gränssnittet är rätt coolt. Webbläsaren är i helskärm och i ett avskalat snitt som är rätt trevligt.

Apparna i det nya gränssnittet måste ju undersökas de med. Rätt roliga men jag använder hellre de gamla invanda programmen i desktopläget såsom Windows Media Player och fotogalleriet. Google Chrome har ju också blivit en webbläsare som jag föredrar. Den går ju dock att öppna även i det nya gränssnittet men det är ingen skillnad i det läget bortsett från att man drar ner fönstret för att stänga webbläsaren för det är som vilken annan app som helst i det nya gränssnittet.

För att avsluta datordelen så kan jag säga att för endast 279 kr är en digital kopia av Win 8 mycket prisvärd. Snabbare än Win 7 och med dubbla gränssnitt!

(zippar lite rött vin)

Arbetsschemat som busschaufför hos Nobina Malmö/Lund är numera kväll/natt vilket jag trivs bra med. Ibland kan det bli jobbigt dock när passet börjar redan kl 11 men oftast börjar jag på eftermiddagen så det är lugnt. Morgonmänniska har jag aldrig varit! :) Kör ju nästan bara nyare bussar numera vilket för det mesta bara är positivt men ibland felar de men det får man ju ta med ro.

(tänder en Pall Mall light)

Mina bilar och andra fordon:

Sportbilen med sin elektronik och hydraulik fungerar till 100% nu efter flera år av besvär och horribla verkstadsräkningar. Jag startade bilen för några dagar sedan och körde en runda och allt fungerar men nu står den parkerad under en presenning igen för att invänta våren och nercabbat läge!

Toyota MR2 SMT  -01
Volvon, min vinterbil i form av en 460 från 1995 rullar på bra och det är ju så skönt med automatlåda. Bara trampa på gasen och tekniken sköter växlingarna!

Volvo 460 2.0 S automatik

Tvåhjulingarna står parkerade här i vardagsrummet för jag har inget garage.

Är julen över? Må så vara med det lyser ju så vackert så jag behåller belysningen lite till! :)


Hej så länge!

Er Bosse!

Ps: zippar vin och tänder en Pall Mall till! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar