31 juli 2011

Buss som havererar

Hej!

Jag kör ju numera buss endast kvällar/nätter och följande utspelade sig i morse på sista turen på linje 171 från Malmö till Lund:

Linje 171 kl 03:25 från Malmö, den sista 171:an. Överfull när jag lämnar Konserthusets hållplats men god stämning och allt fungerar. Efter 10 meters körning brakar bussen ihop i framvagnen. En luftkudde exploderar låter det som och bussen hänger typ 2 cm över marken. Försöker förklara via högtalarsystemet vad som hänt men mikrofonen fungerar ju naturligtvis inte och att resa sig upp och göra sig hörd är inte det lättaste när alla pratar med varandra.

Nåja budskapet verkade gå fram till de flesta. Hankade mig sakta framåt på Drottninggatan medan jag telefonerade med jouren. Jo en buss skulle finnas utanför Mcdonalds Midhem när som helst (precis där E22 börjar och var liftarna brukar stå). Väl på plats så kommer en tomkörningsbuss på väg från Genarp till Malmö och alla fick gå över i den bussen.

100 personer som börjar andas samtidigt i en tidigare tom buss gör att alla rutor totalt immar igen. Det gör ju inte saken bättre att det var en gammal Volvo som jag inte kört på år och dagar. Att i skum belysning hitta alla knappar vad gäller ventilationen och få bort imman från framrutan tog sin tid men till slut såg jag ut och färden till Lund fortsatte och slutade lyckligt utan vidare missöden!

Tack igen jouren! Det var inga onödiga diskussioner utan snabba beslut för att göra det hela så smärtfritt som möljigt för mig och mina resenärer!

1 kommentar:

  1. Ha ha ... Tyckte väl jag såg igen dig men kunde inte placera ansiktet.Ha det gott. :)

    Ankan1

    SvaraRadera