21 juni 2011

Folksam och Toyotaförsäkringen äger!

Hej!

Mitt huvudbry sedan några månader tillbaka verkar komma att få ett positivt slut. Det visar sig att min Toyota MR2 och dess växellådshaveri blir ett försäkringsärende. :):):)

Bilen har ju stått hos en växellådssnubbe i flera månader och jag har varit där några gånger och kollat men han har inte haft tid att ta in den än. Fick efter lite tjat reda på att räkningen troligen skulle sluta på minst 10 000 kr.

Jag trodde ju aldrig att en nästan 10 år gammal bil med 13 200 mil på mätaren skulle omfattas av maskinskadeförsäkringen. Jag ringde folksam för en timme sedan bara för att kolla och det visar sig att maskinskadeförsäkringen gäller i 10 år eller 15 000 mil. Växellådan rasade den 24 april 2011 och bilen är uttagen den 21 maj 2001. Knappt en månad tillgodo alltså!

Folksam (som håller i Toyotaförsäkringar) struntar också i att bilen är importerad från Tyskland 2007. Import kan tydligen hos vissa försäkringsbolag sätta maskinskadeförsäkringen ur spel. Bilen står nu hos Toyota i Höör och allt vad gäller försäkring och så är färdigt och t o m i skriven form vad gäller just att den är importerad och att det inte har någon betydelse.

Den lär bli klar till min semester i början på augusti. Självrisk på 3 500 kr är nog bara småpotatis mot vad jag hade fått betala utan en gällande försäkring...

Är jag glad? Glad är bara förnamnet! :):):)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar