17 april 2011

Praktisk tillvaro

Hej!

Är det inte en praktisk tillvaro vi lever i? Jag var med på den tiden då jag fick stå i kö på posten för att betala räkningar. Minns inte om jag fick ha kontanter i handen eller de överfördes från mitt lönekonto men hur som helst så skulle man stå där i kö. Blev förundrad över snabbheten som kassörskan slog in ocr-numren från räkningarna.

Nu är det e-faktura och internetbank som gäller. Förstår inte varför inta alla företag erbjuder e-faktura! Toyota finans får av mig varje månad med det är en pappersräkning som dimper ner varje månad. Autogiro är väl bra men jag tycker inte om automatiken av någon anledning. Räkningen ska ligga under betalningar och ett klick och jag väljer att betala den.

Praktiskt är det med deklarationen numera. De flesta som inte gör några ändringar kan bara skicka ett sms så är det klart. Jag själv har idag deklarerat vis skatteverket.se då jag har bilavdrag men det tog bara 2 min och sen var det klart och jag kunde se hur mycket återbäringen blir innan midsommar.

Förr fick man vänta till december. Kanske hade kunnar gjort min deklaration med bilavdrag via min smartphone men det kollade jag aldrig upp.

1 kommentar:

  1. Minns själv när jag stod nervöst i postkön med halvt söndertuggade räkningar och med vånda förklarade för kassörskan att jag har busiga katter. DET var pinsamt..*ler*

    SvaraRadera