20 mars 2011

Detta med cigaretter...

Hej!

Än en gång försöker jag lägga av med 30 cigaretter/dag. 11:e dagen nu och det går ju rätt bra. Som substitut nyttjar jag dock portionssnus. 3-5 snusar varje dag. Inte bra med snus heller men jag känner mig själv. Jag kan inte bara lägga av med allt nikotin så där bara efter 30 års rökande.

Som busschaufför är ju ändhållplatser ett normalt läge för en cigg men det går faktiskt bra att gå ut och sträcka på benen utan att röka. Ja överhuvudtaget detta med att inte veta var jag ska göra med händerna är inget problem tycker jag. Chefen på jobbet hjälper ju faktiskt till då det numera är rökförbud även på balkongen i fikarummet. Ska man röka måste man gå ner för trappan till hallen och gå ut vilket ju är lite jobbigt som rökare.

Känner mig synnerligen motiverad denna gången. Troligtvis för att jag verkligen räknat på vad det kostar att röka 30 cigaretter varje dag. 60 kr x 30 = 1 800 kr/ mån x 12 = 21 600 kr/år. Jo hälsan är ju det viktigaste argumentet men som nikotinist tänker inte jag på den. Detta eftersom jag liksom inte känner av varken rökhosta eller något annat som rökare men jag vet ju ändå att cigaretter inte är bra alls. En rökares hjärna spelar en själv ett spratt!

Idag satte jag mig vid datorn med kaffe på morgonen och glömde att lägga in snus. Efter 2 timmar kände jag lite nikotinsug och det blev en snus. Alternativet att dra ner på cigarettkonsumtionen finns inte för jag känner mig själv. Har jag en ask cigaretter så röker jag så fort jag får tillfälle. Att lägga av med snus också är ju något att eftersträva men även om jag fortsatt snusar så är kostnaden överkomliga 250 kr/ mån med nuvarande konsumtion.

Rökare som inte vill/kan sluta brukar komma med argumentet att "snus är ju lika farligt så då kan man lika bra röka". Detta argumentet håller inte för cigarettrök ner i lungorna påverkar kroppen på ett helt annat sätt än portionssnus under läppen. Detta tycker i varje fall jag och andra kan ju tycka annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar