19 mars 2011

Bilen på verkstaden

Hej!

Självrisken på min snurrnig med bilen i förra veckan är imorgon söndag nere i 2 400 kr. 3 000 i självrisk minus 6 dagars stilleståndsersättning á 100 kr. Den kan ju stå där ett tag för ju billigare blir det för mig! Jo stilleståndsersättningen gäller i upp till 45 dagar... :)

Denna lilla sportbil är inte alls dyr i försäkring heller såg jag på försäkringsbrevet. En standard Toyota Corolla från 2003 jag hade innan kostade 357 kr/ mån för helförsäkring. Denna rätt unika Toyota MR2:an kostar bara 423 kr./mån i helförsäkring. Toyota som designade bilen hade ju som föresats att det skulle vara en vettig liten cabriolet/sportbil att äga och köra och det lyckades dom ju med!

Med standardkomponenter så långt det har varit möjligt vad gäller bromsar, motor och elektronik så är den ju synnerligen ekonomisk att äga. Efter att ha kört rätt friskt med varvtalet nära rött och så hade bilen dragit endast 0,87. 0,75 ska inte vara några problem vid långkörningar i jämnt tempo.

Nu har jag två bilar, en släpkärra och huset försäkrat i Folksam så jag har mängdrabatt. Tycker att en premie på endast 5082 kr/ år för sportbilen är bra.

1 kommentar:

  1. Nämen tjena Bosse det var ett tag sen vi sågs. Kanske skulle ut och ta en kaffe latte en fredag när frugorna sitter och kollar på lets dance.

    Mvh// Karl-Erik Lundberg

    SvaraRadera