14 februari 2011

Nu är snart bilen sig själv igen!

Hej!

Googlar man så finner man. Jag fann en utförlig beskrivning om hur man ska göra vad gäller växling och varvtal för att rensa kopplingsdetaljer från korrosion som bildas när bilen stått utomhus i månader på vintern.

Den halvautomatiska växellådan är ju beroende av olika sensorer som kollar av olika avstånd inne i kopplingen och om de bildas ytrost (så Toyota hade ju rätt vad gäller ytrost) så blir avstånden mindre och då vet inte sensorerna vilka avstånd som gäller längre.

Men med detta för mig nya sättet att få fart på saker och ting så går snart bilen som i höstas igen. Ingen är gladare än jag! :) Sen har det ju sina sidor att ha en bil med denna SMT-låda (Sequential Manual Transmission) då den aldrig funnits på MR2:or sålda i Sverige. Den såldes bara med helmanuella lådor.

Toyota står liksom som frågetecken då de aldrig skruvat med denna typen av växellåda. Nu är det egentligen inte växellådan i sig som skiljer sig åt för den är identisk med den manuella varianten. Det är systemet som sköter växlingarna och kopplingen när jag trycker på knapparna i ratten eller drar spaken till + resp. - som skiljer.

Min är importerad från Tyskland 2007. Nåja det är ju trots allt en Toyota så mekaniska problem ska jag rent statistiskt vara förskonad ifrån men sen vet man ju aldrig.

Helt med skägget i brevlådan står jag inte för i Australien såldes bilen bara med SMT-låda och även där "down under" finns ju internet och olika bilforum. USA är också en fin källa för kunskap vad gäller denna bil.

Rökpaus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar