5 februari 2011

Min Seat Toledo är reparerad idag

Hej!

Jodå fjäderbenet på Toledon är bytt så nu slipper jag skrikandet och knarrandet från det felande övre lagre och den brustna fjädern! Nu ska bilen bara ombesiktigas och eftersom det bara var detta fjäderben som anmärkning så går bilen nu igenom. Kan sedan köra till början av 2112 (nä 2010 ska det vara, tack Per!) innan nästa besiktning!

Fjäderbenet köpte jag hos Granaths bilskrot i Flyinge för endast 350 kr (det var redan avplockat och låg på deras lager). Det hade suttit på en bil som rullat 18 800 mil och min har rullat 25 300 mil så det är nog lagom slitet och passar bra till övriga fjädrar och stötdämpare.

Finfina mekförutsättningar! :)

5 kommentarer:

  1. Veolia Transport Sverige AB5 februari 2011 18:28

    Det var ju inte dåligt att kunna köra med bilen i 101 år till nästa besiktning....du kan köra till början på 2112.....såååån bil vill jag också ha !!! hahahahahaha

    SvaraRadera
  2. Oj! Trots att jag kollar 100 gånger så blir det fel... *S*

    SvaraRadera
  3. Du verkar vara mycket kunnig så min fråga är:
    Vet du var det finns en beskrivning över hur man byter vattenpumpen på en Toledo 97:a?

    SvaraRadera
  4. Någon beskrivning vet jag inte men det kan inte vara speciellt svårt då den drivs av kilremmen. På min drivs den av den lilla remmen för jag har två kilremmar eftersom jag även har en ac-kompressor. Lossna spännaren till kilremmen och skruva loss vattenpumpen är vad jag kan säga så här då jag aldrig bytt den själv på bilemn.

    SvaraRadera
  5. Lägger till en sak. Jag har för mig att eftersom jag har en ac-kompressor på min Toledo -97 så drivs just vattenpumpen av kilremmen. Om jag inte minns fel så drivs vattenpumpen på bilar utan kompressor av kamremmen på insidan av motorn på något vänster och då blir det säkert besvärligare att byta pumpen.

    SvaraRadera