23 oktober 2010

Termostatbyte på en spansk VW Jetta från 1997

Hej!

Konsten att byta termostat på en Seat Toledo. Först och främst så finns inget garage utan underlaget är grus och himmeln som tak.

Flerspårrem, kilrem, generator, ac-kompressor, servostyrningspump och fästet för ac-kompressorn tas bort. Byta termostaten tar 30 sek och sen ska allt monteras på igen. Jag får väl börja med detta en dag om jag orkar och kan.

Jämför med en Saab 900 av äldre modell där termostathuset sitter som högsta punkt i motorrummet och termostaten bytes lätt..

2 kommentarer:

  1. Hej
    jag tror att jag har ett sådant jobb framför mej, har en seat toledo 1996.
    Så det är väl bara att börja.

    SvaraRadera
  2. Ta inte mig på orden för kanske att jag plockade av för mycket. Jag minns inte riktigt och Seaten är skrotad. Termostaten sitter i varje fall längst ner under ett svart plastlock med två skruvar där den nedre kylarslangen kommer från motorn/vattenpumpen.

    Jag tror nästan att du ska börja där i nederkanten av motorns främre del på höger sida och se om du kommer där.

    SvaraRadera