29 oktober 2010

Gnisslande Seat Toledo

Hej!

Efter kamrem/spännhjulsbytet på min Seat Toledo från -97 har jag ett kraftigt gnisslande/tjutande ljud från motorn någonstans. Ljudet följer varvtalet. Jag har kört uteslutningsmetoden och tagit bort alla remmar som driver generator, vattenpump och allt annat remdrivet.

Alltså bara kamremmen med spännare utan plastskydden på och startat motorn och ljudet kvarstår. Provat den gamla spännaren igen men ljudet kvarstår ändå. Motorn (ADZ) är på 1,8 liters med 90 Hk. Antar att det är en VW-motor. 25 200 mil har motorn gått och den går som en dröm bortsätt från detta gnisslande. Urtrampningslagret i kopplingen tänkte jag men det är så tyst så när kopplingen trycks ner.

Det kan ju inte ha med mitt kamremsbyte att göra för jag har ju provat att återgå till som det var innan bortsätt då från själva kamremmen för den gamla har jag inte provat igen. Jag kan ju aldrig tänka mig att det är själva kamremmen som gnisslar.

Det står ju inte VW på remmen utan den är köpt som ett kit med rem och spännare hos MECA och det ska ju inte vara några problem tycker jag. Kan ju vara ett lager i motorn som är kasst. T ex kamaxeldrevets lager. Vevlager? Men det verkar långsökt tycker jag... Konstigt är det ju att ett lager i motorn skulle börja låta i samma ögonblick som jag startar motorn efter ett kamremsbyte.

Lagret i kamaxeldrevet förresten; kan den nya kamremmen dra mer i drevet så lagret låter? Tycker att jag har spännt remspännaren som man ska enligt instruktioner i förpackningen med rem och spännare. Den ska spännas så att man med tummen och pekfingret ska max kunna vrida remmen 90 grader.

Tips och förslag mottages tacksamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar