8 juli 2010

Oljebyte med aningen frustration

Hej!

Jag är precis klar med olje och filterbyte på Corollan.

Hur kan man spänna oljepluggen så jag behöver ett rör som förlängning på spärrhandtaget för att kunna lossa och ändå ta i så jag nästan skiter på mig? Och hur kan man på samma idiotiska sätt spänna fast oljefiltret så hårt så jag får hålla på länge och väl för att få loss detsamma trots nyinköpt filteravdragare? Filteravdragaren avsedd för detta lilla filtret greppade inte för att det var för hårt spännt. Jag la sandpapper mellan för att få en sträv yta och då efter ett jävla slit lossnade filtret. Har aldrig under mina år med bilar varit med om något liknande!

Anledningen till ovanstående besvärligheter heter Toyotaverkstaden. Bilen är servad med stämplar hos Toyota under 10 000 mil innan min ägo och enda anledningen till att dra åt så fruktansvärt hårt när det inte är nödvändigt måste vara för att kunden inte ska kunna få loss grejorna och då behöva uppsöka verkstaden och betala.

239: - kostade 4 liter helsyntetisk olja och oljefiltret 60: - så nog har jag sparat pengar mot att lämna in bilen för oljebytet. Ingen Toyotastämpel men jag har skrivit vad jag gjort i avsedd serviceruta i servicehäftet inkl. miltalet och kvittot på oljan och filtret sparar jag. Det får duga för jag betalar inte för något jag kan göra själv. Och oljebyte på en bil tillhör absolut kategorin "kan själv".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar